مهار تورم - رشد تولید

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

تماس

081-35224554-7 , 081-35229056-7

 

رسالت اصلي اين مجموعه مديريت اطلاعات مراقبتي بيماران در اين مركز است . از جمله فعاليتهاي اين واحد مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

١ذخيره و بازيابي صحيح اطلاعات بيماران بصورت كاغذي و مكانيزه جهت كليه اهداف درماني ، آموزشي ، قضايي و حقوقي

٢ارائه نمودار ميزان شيوع بيماري ها  و اعمال جراحي صورت گرفته در مركز و طبقه بندي براساس علت خارجي جراحات و حوادث ، عفونت هاي پس از عمل جراحي و ..

٣پاسخگويي به كليه مكاتبات قانوني ، سازمانهاي بيمه گر ، محققين و ... جهت امور مختلف طبق ضوابط و مقررات حوزه وزارت بهداشت و همچنين پاسخگويي به درخواستهاي شخصي بيماران و همراهان آنها  طبق ضوابط .

۴اجراي فرايند بايگاني پرونده هاي بستري و سرپايي و تحت نظر اورژانس

۵امحاء پرونده هاي بايگاني طبق دستورالعمل اداره اسناد ملي جهت پرونده هايي كه عمر قانوني آنها سپري شده است.

۶تلاش در جهت رضايت مندي مراجعين و بيماران از طريق برخورد احترام آميز و مناسب با ايشان.

7كنترل و پايش مستمر بر اصول مستند نويسي كامل پرونده هاي پزشكي به منظور استمرار كامل فرآيند درمان جهت ارائه با سازمانهاي بيمه پايه و بيمه تكميلي و حسابداري مركز.

 

همکاران واحد:

1.      سجاد سنگستانی                   مسئول بخش مدیریت اطلاعات سلامت

2.      زینب یعقوبی                                 کارشناس کتابداری در شاخه پزشکی

3.      ربابه اسکندری                      متصدی پذیرش

4.      مهدی سلطانی                      متصدی پذیرش

5.      مصطفی زارعی                      متصدی پذیرش


 واحد مكاتبات قانونی يكي ديگر از واحدهاي زير مجموعه بخش مدیریت اطلاعات سلامت است كه در محل بخش مدیریت اطلاعات بيمارستان واقع شده است.

فعاليت اين واحد بشرح ذيل مي باشد:

  • پاسخ دهی به استعلام های سازمان پزشکی قانونی
  • پاسخ به نامه های مختلف سازمانهای بیمه گر
  • پاسخ به استعلامهای ارگانهای دولتی و اداري
  • پاسخ به درخواستهاي رسيده از بخشها بر اساس ضوابط و ارسال پرونده به بخش صرفاً با ارائه فرم استاندارد درخواست پرونده و با امضاء مسئول بخش
  • پاسخ به درخواستهاي شخصي بيماران و يا همراهيان وي طبق ضوابط و بخشنامه هاي موجود
  • ثبت رايانه اي مكاتبات موجود در نرم افزار HIS

شرایط واگذاری تصویر پرونده پزشکی به خود بیمار و بستگان درجه یک

تمامی مراحل نام برده شده در زیر جهت حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات بالینی شما می باشد؛ از اینکه در این مسیر یاریگر ما هستید، از شما سپاسگزاریم.

١ - در صورت نیاز به مدارک بالینی خود – لزوم داشتن سن بالای ١٨ سال - با مراجعه به واحد مدیریت اطلاعات سلامت و تکمیل فرم درخواست کتبی میتوانید کپی پرونده خود را در ساعت اداری (بهجز روزهای تعطیل) دریافت نمایید.

٢- سرپرست یا قیم بیمارانی که نسبت به اقدامات درمانی و شرایط خود هشیاری ندارند (اغما، بیماران روانی، جنون و .... ) و همینطور بیماران کمتر از ١٨ سال، در صورت نیاز به مدارک بالینی خود، میتوانند با مراجعه به واحد مدیریت اطلاعات سلامت و پرکردن درخواست کتبی، کپی پرونده را (در ساعت اداری بجز روزهای تعطیل) از واحد مدیریت اطلاعات سلامت  دریافت کنند.

٣- نماینده قانونی و وراث بیمار فوتی، به شرط داشتن گواهی انحصار وراثت میتواند کپی پرونده بیمار فوتی خود را از مدیریت اطلاعات سلامت دریافت نماید.

4- همراهداشتن و ارائه کارت شناسایی معتبر بیمار یا قیم بیماری که درخواست کپی از مدارک پزشکی را دارد الزامی میباشد.

§         مدارک فقط به شخص بیمار و یا بستگان درجه اول شامل پدر ، مادر ، همسر، برادر و فرزندان با ارائه اصل صورتحساب پرداختی و کارت شناسایی معتبر تحویل داده خواهد شد.

§         چنانچه شخص دیگری به غیر از افراد بالا جهت گرفتن مدارک مراجعه کند لازم است کپی کارت ملی بیمار به همراه رضایت نامه بیمار جهت معرفی شخص دریافت کننده مدارک به اضافه کارت ملی، شناسنامه و یا گواهینامه فرد تحویل گیرنده را به همراه داشته باشد.

 

 

واحد بايگاني مدارك پزشكي (ذخيره سازي و بازيابي اطلاعات پزشكي با نظام یونیت) يكي ديگر از واحد هاي زير مجموعه بخش مدارك پزشكي بوده كه در دو قسمت بايگاني جاري و بايگاني راكد قرار دارد.

فعاليت اين واحد بشرح ذيل مي باشد:

  • تحويل پرونده هاي ارسال شده از واحد ترخیص  
  • ثبت تحويل پرونده ها در سيستم رایانه اي HIS
  • پيگيري پرونده هاي ارسال نشده به بايگاني
  • تنظيم اوراق پرونده بر اساس فرمت استاندارد
  • آماده سازي پرونده جهت جايگذاري در فايلهاي مربوطه ( پوشه گذاري و نام نويسي روي پوشه )
  • پيگيري رفع نقص اطلاعات پزشكي كه تا اين مرحله كامل نگرديده است.
  • ضميمه نمودن اوراق پاتولوژي و ساير اوراق جامانده به پرونده
  • جايگذاري پرونده در فايل
  • بازيابي پرونده ها بر اساس درخواست واحد مكاتبات
  • جايگذاري كارت خروج پرونده هنگام خروج پرونده از بايگاني
  • ثبت پرونده هاي خارج شده در سيستم HIS  براساس برگ درخواست پرونده (‌ثبت نام فرد تحويل گيرنده تاريخ خروج پرونده و تاريخ خروج(

 

واحد کدگذاری:

كد گذاري بيماريها عبارت است از تخصيص كد هاي استاندارد تعيين شده از طرف WHO  در كتاب ICD-10 به علائم ، نشانه ها و بيماريها ، علت هاي خارجي جراحات و حوادث  و اعمال  و اقدامات جراحي

فعاليت اين واحد به شرح ذيل مي باشد:

  • انجام طبقه بندي بيماريها بر اساس آخرين ويرايش طبقه بندي بين المللي بيماريها ICD
  • انجام طبقه بندي علتها و عوامل خارجي آسيب ها، جراحات و صدمات بر اساس آخرين ويرايش طبقه بندي بين المللي بيماريها ICD
  • انجام طبقه بندي اقدامات و اعمال جراحي بر اساس طبقه بنديCM-9 ICD-
  • همكاري در امر ارائه گزارشات به كليه محققين علوم پزشكي در زمينه بيماريها و اعمال جراحي
  • همكاري در ارائه  گزارشات آماري به حوزه هاي  بهبود كيفيت و كنترل عفونت در خصوص ارزشيابي مركز
  • ثبت اطلاعات كددار در نرم افزار HIS  در حوزه مدارك پزشكي و بازيابي آنها در مواقع مورد لزوم .
  • رفع نواقص موجود در اطلاعات پزشكي مستند در پرونده بيماران
  • پيگيري جهت رفع ابهام تشخيص هاي مبهم و نا مفهوم
  • پيگيري دريافت گزارشات آسيب شناسي در بيماران داراي اعمال جراحي جهت طبقه بندي دقيقتر
  • بازيابي و گزارشگيري از بيماريها ، علل خارجي و اقدامات و اعمال جراحي در مقاطع زماني مختلف و مورد درخواست با استفاده از نرم افزارHIS

واحد آمار مسئوليت گردآوري، تلخيص و طبقه بندي و نهايتا پردازش و تجزيه و تحليل اطلاعات بيماران بستري و مراجعين سرپايي را بعهده دارد.

همكاري با بسياري از طرحهاي تحقيقاتي و نيز آموزش دانشجويان مختلف از جمله دانشجويان رشته مدارك پزشكي و فناوري اطلاعات سلامت درخصوص مفاهيم آمار و تجزيه و تحليل فرمولهاي آمار بيمارستاني ، آموزش به منشي ها و كاربران بخش هاي درماني جهت نحوه صحيح جمع آوري اطلاعات آماري بخش ها و استفاده از گزارشات HIS در راستاي برنامه عملياتي بيمارستان و رسيدن به اهداف تعريف شده ، گرديده است.

فرآیندهای کاری آماري شامل:

  • اطلاعات مراجعين بخش هاي بستري :
  • کنترل آمارهای دریافتی از لحاظ صحت و سقم اطلاعات و ثبت اطلاعات روزانه در فرم آمار ماهیانه
  • ورود اطلاعات در سامانه تحت وب اتوماسیون آماری ( فرابر ) اداره آمار دانشگاه بصورت ماهیانه
  • ورود اطلاعات در سامانه تحت وب آواب وزارت بهداشت بصورت ماهیانه
  • آمار بخش اورژانس ، واحدهای کلینیکی ، پاراکلینیک و اتاق عمل ها:
  • کنترل آمارهای دریافتی از لحاظ صحت و سقم اطلاعات
  • ورود اطلاعات در سامانه تحت وب اتوماسیون آماری ( فرابر ) اداره آمار دانشگاه بصورت ماهیانه
  • ورود اطلاعات در سامانه تحت وب آواب وزارت بهداشت بصورت ماهیانه
  • محاسبه شاخص هاي استاندارد از قبيل تعيين تكليف زير ۶ ساعت ، خروج از اورژانس تا ١٢ ساعت ، درصد رضايت شخصي ، درصد CPR موفق و زمان بندي ۵ سطح ترياژ ؛ اين شاخص ها بصورت ماهيانه محاسبه و براي واحد اورژانس معاونت درمان دانشگاه ارسال مي گردد .

 

 

 

 

 

معرفی واحد پذیرش:

این مجموعه از سه قسمت پذیرش بیماران بستری و اورژانس و سرپایی تشکیل شده است که قبل از ویزیت پزشک و بستری شدن بیماران ، مدارک لازم جهت بستری بایستی توسط بیماران آماده گردد.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده

 

ü      کپی صفحه اول دارندگان دفترچه تامین اجتماعی و ایثارگران

ü      دستورپزشک جهت دارندگان دفترچه تامین اجتماعی و بیمه های روستایی (به شرط داشتن مهر ارجاع)

ü      کپی صفحه اول و ازدواج شناسنامه برای آقایان بالای 18 سال و خواهران بالای 15 سال جهت دفترچه های تامین اجتماعی فرزندی

ü      کپی گواهی ولادت یا شناسنامه جهت نوزادان

ü      نامه معرفی از یگان مربوطه جهت سربازان وظیفه

قوانین مربوط به پذیرش بیمار

١ - در بیمارانی که به سن قانونی نرسیده اند (زیر ١٨ سال ) رضایت بستری و اقدامات جراحی از پدر اخذمی گردد لذا حضور پدر به همراه شناسنامه جهت پذیرش الزامی می باشد .

٢- در اعمال جراحی زنان حضور همسر و همراه داشتن شناسنامه زوجین الزامی است.

٣- در موارد زایمان حضور همسر و همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی زوجین الزامی است.

 

 

 

 

شماره تماس: 081352245550

شماره تماس داخلی پذیرش: 365

شماره تماس داخلی بخش مدیریت اطلاعات سلامت: 248- 249 

 

 

 

پرتال سازمانی

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام