** فرا رسیدن عید سعید فطر بر شما مبارک باد **
شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦
سال ١٣٩٠درباره مركز بخشهاي درمانينقشه بيمارستان راهنماي طبقاتگواهینامه ها
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1440
 بازدید امروز : 25
 کل بازدید : 396559
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
 زمان بازدید : 0/9750
ساعت
بهداشت محیط و حرفه ای

بهداشت محيط در بيمارستان  اكباتان


بيمارستان بايد الگوي نظافت و سمبل پاكيزگي و بهداشت باشد.بنابراين ضوابط بهداشتي بخصوص بهداشت محيط و حرفه اي از اولويت خاصي برخوردار است.

شرايط بهداشتي بخش ها براساس آيين نامه تاسيس بيمارستانها :

1-     كف كليه قسمت ها بايستي سالم ، قابل شستشو و غيرقابل نفوذ به آب و بدون ترك خوردگي باشد

2-     محل اتصال ديوار و كف بصورت بدون زاويه بوده تا نظافت براحتي انجام پذيرد .

3-     ديوار كليه قسمت ها بايستي سالم ، فاقد شكستگي و ترك خوردگي ، تميز و به رنگ روشن بوده و تا ارتفاع حداقل1/8 متر قابل شستشو باشد.

4-     سقف در  کلیه قسمتها با يستي سالم ، صاف بدون ترك خوردگي و به رنگ روشن رنگ آمیزی شده و هميشه تميز باشد.

5-     توالت ، دستشو يي و حمام ها با يستي داراي شرا يط بهداشتي از نظر وضعيت كف و د يوارها و سقف ( كف  محوطه توالت و دستشويي و حمام موزا يیك يا سنگ يا كاشي مخصوص و يا پوشش هاي مشابه و ديوارها تا سقف     كاشي كاري و سقف حمام قابل شستشو باشد ( بوده و توالت ها داراي فلاش تانك و تهويه مناسب باشند.

بهداشت دستها                                                          

شستن دستها به تنهایی مهمترین راه پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی به شمار می آید شستن دستها در موارد ذیل الزامی است

1-    در صورت الودگی واضح دستها با مواد پروتئینی ویا کثیفی دست ، دستها را با آب وصابون  غیر میکروبی یا صابون حاوی مواد ضدمیکروبی  بشویید

2-    قبل و بعد از تماس با پوست سالم بیمار (مانند گرفتن نبض یا فشار خون یا بلند کردن بیمار)رفع آلودگی دست صورت گیرد

3-    قبل و بعد از تماس با مایعات و ترشحات بدن، مخاطات ، پوست آسیب دیده یا پانسمان زخم به شرط عدم آلودگی دستها صورت گیرد.

4-    قبل از خوردن غذا بعد از رفتن به دستشویی

نحوه شستشوی دست (دستورالعمل  who)

جواهر آلات باید قبل از شستن دستها خارج شوند شستن معمولی دست به انگشتان و مچ محدود می شود.درحالیکه دستها در سرازیری هستند آنها را خیس کنید  تا آب به طرف نوک انگشتان جاری گردد.

مقدار 5-10 سی سی صابون مایع را درکف دستها ریخته و دستهارا به هم بمالید تا کف ایجاد گردد. .

پشت انگشتان دست راست را در کف دست چپ به طوریکه انگشتان شست دست دیگر به صورت چرخشی کاملا ساییده شود و بالعکس نوک انگشتان یک دست را در کف دست دیگر فشرده و یا حرکت چرخشی کاملا شستشوداده و یا تمیز شود و برعکس . هریک از اعمال مذکور در شستشوی دست بایستی 5 با رتکرار گردد. دستها و مچ را آبکشی نمایید.

زمان استاندارد جهت شستشوی دست 1-3 دقیقه می باشد.

نظافت محيط بيمارستان:

منطقه  :  A مناطقي از بيمارستان ها كه تماس با بيمار ندارند ) مثل پذيرش،پاويونها وكتابخانه(، نظافت عادي توصيه ميشود.

منطقه: B مكان هاي نگهداري بيماراني كه عفوني نبوده يا حساسيت بالايي ندارند،. ابتدا بايد هرگونه آلودگي با خون ومايعات ديگر بدن ضدعفوني شده و سپس نظافت انجام گيرد.

منطقه C:بخش هاي ايزوله يا بيماران عفوني شده ، نظافت با دترجنت هاي مناسب وسپس محلولهاي ضدعفوني کننده لازم است .جهت جلوگيري از انتقال و انتشار عفونت هر اتاق بايد با وسايل جداگانه نظافت شود.

منطقه : Dبيماران با حساسيت بسيار بالا ( حفاظت به صورت ايزولاسيون ) يا ساير مكانهاي محافظت شده از قبيل اتاق هاي عمل، اتاق هاي زايمان ، بخش مراقبت هاي ويژه ، بخش نگهداري نوزادان نارس و بخش دياليز كه نياز به استفاده از محلولهاي دترجنت و ضدعفوني كننده دارد، لازم است در اين مكانها از وسايل نظافت مجزا استفاده شود.

دستورالعمل استفاده از تی ها:

وسايل مربوط به نظافت از قبيل سطل ها، نخ تي بايد بصورت خشك و در محل مناسب نگهداري شود

تيها بايد هميشه آويزان باشند و در صورت امكان در هواي آزاد نگهداري شوند.

بهتر است در هر بخش تي ها با سه نوع رنگ دسته مشخص مي شوند :

(سفيد( اتاقهاي پرسنل (سبز يا آبي ( اتاقهاي بيماران و راهرو (زرد ( اتاق ايزوله

باتوجه به میزان استفاده نخ تي هر یک الی دو هفته يكبار  بايد تعويض شوند.

ترکيب زباله های بیمارستانی

80% پسماند عادي (شبه خانگي) 20% پسماند خطرناك كه شامل : 15% پسماند عفوني و آسيب شناختي 3% پسماند مواد شيميايي و دارويي و 1% پسماند اجسام برنده و نوك تيز  و كمتر از 1% پسماندهاي ويژه (سايتوتوكسيك ، پرتوساز ، فلزات سنگين و ...) به ازاي هر تخت بيمارستاني روزانه 4 1 كيلوگر م (متوسط 7/2 كيلو گرم) زباله توليد ميشود.

      پسماندهاي عفوني :  كليه پسماندهاي آلوده به خون و فرآورده هاي خوني / كليه پسماندهاي مربوط به آزمايش هاي تشخيص طبي و تحقيقات پزشكي / پسماندهاي پاتولوژي / كليه ترشحات و پسماندهاي آلوده به ترشحات بيماران عفوني / كليه مواد و وسايلي كه با بيمار عفوني تماس داشته اند / كشت هاي بيولوژيك و محيط هاي كشت ...

پسماندهاي معمولي يا شبه خانگي

Û  بطور عمده از كاركردهاي خدمات اداري و عمومي اين مراكز توليد مي شود . شامل زباله هاي آشپزخانه ، آبدارخانه ، قسمت اداري  و مالي ، ايستگاههاي پرستاري ، باغباني و از اين قبيل است .

انواع محلول هاي ضد عفوني كننده :

-       گندزدایی در سطح بالا        High levelمانند : ب- پر استیک اسید      ج گلوتارآلدئید د تمامی باکتری های وژتاتیو,MB, ویروس ها, قارچ ها و اسپورهای باکتری ها را غیر فعال می کند.

گندزدایی در سطح متوسط     level   Intermediate:

·        این سطح از ضدعفونی باعث از بین رفتن اسپورهای باکتری نمیشود، اما باعث غیر فعال شدن MB.T می شود  تركيبات حاوی کلر (هیپوکلریت سدیم)، الکل ها، برخی از ترکیبات فنل

-       گنرزدایی درسطح پائین   :  level low

-       باعث غیر فعال شدن باکتری های وژتاتیو، قارچ، ویروس های پوشش دار (,HIV آنفولانزا) و ویروسهای بدون پوشش(آدنوویروس ها) می شود.  مانند :ترکیبات چهارگانه آمونیوم،

الکل:  دستورالعمل استفاده غلظت موثر از الكل اتيليك 70% :

- اگر چه الكلها داراي طيف وسيعي از فعاليت هاي ضدعفوني مي باشند ولي فاقد خاصيت كشندگي اسپور هستند به همين دليل موارد استفاده آن محدودتر از ساير مايعات ضدعفوني مي باشد . بهترين غلظت مورد استفاده جهت عمل ضدعفوني 70% بوده و غلظتهاي بيشتر از 90% و كمتر از 50% بطور قابل توجهي فاقد اثرضدعفوني كننده ميباشد.

-       دستورالعمل مصرف سایاسپت اچ پی Sayasept HP جهت  ضدعفونی كردن سطوح عفونی وعمومی بيمارستان

-       سطوح عمومی :  رقت 2-1%          زمان اثر گذاری  15-10 دقیقه

-       سطوح عمومی : رقت 4-2%          زمان اثر گذاری 15-10 دقیقه

}       سپتی سیدین پی سی   SeptiCidine PC

-         سپتي سيدين تركيب آنتي سپتيك بسيار مؤثر و سريع الاثري است. اين محصول داراي قابليت از بين بردن ميكروارگانيسم هايي نظير مايكوباكتروم توبركولوزيس،HB ،HIV ،E-Coli و ... را دارد.

-         دستورالعمل مصرف:  20 سي سي از محلول را بر روي كليه قسمت هاي دست اسپري كرده و بطور كامل دودست را بر روي همديگر مالش دهيد.

ارگونومی اجزای موجود در محیط کار

صندلی مورد استفاده در محیط کار با کامپیوتر باید از خصوصیات زیر برخوردار باشد: بر اساس اصول ارگونومی که از سوی سازمان بین المللی توصیه شده ، ارتفاع نشمینگاه صندلی باید ۲۵ الی ۳۵ سانتیمتر پایین تر از سطح میز کار در نظر گرفته شود

- فاصـله بین چشــم ها تا صــفحه مانیتور بین ۳۰ تا ۶۰ ســانتی متر و در بعضــی مـوارد در بهترین حالت ،‌۴۶ سانتی متر توصیه شده است . ۳- صفحه مانیتور نباید درخشندگی داشته باشد و نور را نیز نباید منعکس کند . . دمای مناسب ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتیگراد برای کار مناسب است.برای جلوگیری از بی حسی پا می توانید از زیرپایی استفاده کنید.

بهداشت حرفه ای


 

معرفي واحد بهداشت حرفه‌اي و ايمني كار

انسانها بنا به گونه‌اي كه كارو پيشه‌اي كه در زندگي بر‌مي‌گزينند، با برخي از عوامل زيان ‌آور در تماس خواهند بود به گونه‌اي كه اگر عوامل زیان آور از حد مجاز فزوني گيرد، قادر هستند آسيب‌ هاي شغلي را سبب شده و از توانمندي نيروي كار بكاهند. براي پيشگيري از بروز اين گونه مشكلات و حفظ تندرستي شاغلين، بهداشت حرفه ‌اي و ايمني كار راهكاري كارآمد است . در اين زمينه همه مسائل بهداشتي، پزشكي و ايمني گروه هاي مختلف شغلي در بيمارستان مورد مطالعه و بررسي قرار مي‌ گيرد و همواره تلاش بر اين است كه از تاثير سوء تمام عوامل آسيب‌زا، زيست شناختي و ارگونوميك بر فرد جلوگيري شود. در اين زمينه كوشش‌ ها به سوي پيشگيري از بيماري ‌هاي شغلي و حوادث ناشي از كار جهت يافته‌اند زيرا باور براين است كه بيشتر بيماري‌هاي شغلي اگر درمان شدني نباشند سخت درمان بوده و تا پايان زندگي گريبانگير فرد خواهد بود، پس بايسته است پيش از آن كه فرد به اين گونه مشكلات دچار شود، اقدام‌ هايي جهت پيشگيري از بروز آنها صورت پذيرد. براين اساس واحد بهداشت حرفه‌ اي و ايمني كار بيمارستان با توجه به برنامه ها و فعاليت‌ هاي خود از جمله  شناسايي و ارزيابي عوامل زيان ‌آور محيط كار و انجام معاينات پزشكي و ارائه‌ آموزش‌ هاي لازم و ... در جهت تحقق سلامت حرفه‌اي پرسنل گام بر‌مي دارد .

 

مختصری از فعالیت واحد بهداشت حرفه ای:

  • تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و طرح مسائل و مشکلات در جلسات کمیته
  • پیگیری موارد مطرح شده در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار
  • تهیه و تدوین خط مشی های بهداشت حرفه ای بیمارستان
  • ارزیابی ریسک در واحد های مختلف بیمارستان
  • شناسایي شغل هاي موجود در بیمارستان و تعداد پرسنل هر شغل بر اساس تماس با عوامل زيان آور محيط كار
  • بازدید مستمر از بخش ها، تهیه گزارش و تکمیل چک لیست های مربوطه و اعلام كليه ايرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی و ارائه پيشنهادات لازم جهت رفع آنها و انجام پیگیری های مربوطه
  • شناسایی عوامل زیان آور محیط کار، پیگیری در خصوص اندازه گیری آنها و ارائه اقدامات کنترلی

 

a.      مخاطرات فیزیکی

b.      مخاطرات شیمیایی

c.      مخاطرات بیولوژیکی

d.      مخاطرات ارگونوميك، رواني – اجتماعي و فاكتورهاي سازماني

 

  • نظارت بر نحوه اندازه گیری عوامل زیان آور بر اساس اهداف از پیش تعیین شده با توجه به اصول و شرایط اندازه گیری
  • تهیه MSDS  مواد شیمیایی مورد استفاده در بخش های مختلف و آموزش آنها به پرسنل در معرض
  • برچسب گذاری مواد شیمیایی و نظارت بر طبقه بندی مناسب محلولهای شیمیایی
  • نظارت بر تهيه و استفاده صحيح از وسايل حفاظت فردی متناسب با هر بخش بیمارستان و همچنين نصب پوسترهای آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محيط كار
  • نظارت بر انجام معاینات پزشکی قبل از استخدام و دوره ای بر اساس دستورالعمل و تشکیل پرونده بهداشتی پرسنل
  • اعلام موارد مشكوک بيماريهای حرفه ای به مدير بيمارستان و مراکز مربوطه
  • آموزش عوامل زیان آور محیط کار و بیماریهای شغلی به تفکیک بخش های بیمارستان
  • تهیه و تدوین نیاز های آموزشی کارکنان در زمینه بهداشت حرفه ای
  • شرکت در کلیه جلسات آموزشی و بازآموزی، همایش ها و جلسات کمیته های تخصصی
  • اقدام جهت تعین نوع و نصب تابلوها و علائم ایمنی وهشدار دهنده و پوسترهای اطلاع رسانی و آموزشی بهداشت حرفه ای
  • برنامه ریزی برای اجرا و نظارت بر برنامه های بهداشت حرفه ای شامل: بهداشت پرتو های غیر یونیزان از نظر سلامت شاغلین، ارگونومی، روشنایی، صدا، ایمنی شیمیایی و سایر برنامه های مرتبط با بهداشت حرفه ای که از طریق وزارت بهداشت یا دانشگاه ابلاغ می شود

فرم  گزارش حادثه قابل دانلود


 

   دانلود : فرم_گزارش_حادثه.docx           حجم فایل 21 KB