جستجوی پیشرفته   جستجوی وب
منو اصلی
صفحه اصلي > مركز طب پيشگيري و ارتقاء سلامت > آموزش سلامت > سيگار 
سيگار

حقایقی در مورد مضرات سیگار و منافع ترک سیگار

C:\Users\User\Desktop\سیگار-+-قلب-2.jpg

سالیانه میلیونها نفر در سراسر جهان به دلیل بیماریهای ناشی از مصرف سیگار از دنیا میروند. از هر دو نفری که در طول عمر خود سیگار مصرف کرده اند یک نفر به همین دلیل خواهد مرد. دود سیگار حاوی 4000 نوع ماده شیمیایی است  که حداقل 43 مورد از انها به عنوان علل سرطان های ریه ، گلو ، دهان، مثانه و کلیه  شناخته شده اند. سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار نظیر تار، نیکوتین، بخار امونیاک، گاز مونواکسیدکربن، ارسنیک و کادمیوم عامل بسیاری از بیماری های ریوی و قلبی عروقی دیگر نظیر آمفیزم، برونشیت مزمن، سکته های قلبی و مغزی و کاهش سطح باروری  می باشند.

اگر سیگاری هستید به این دلایل لازم است سیگارتان را ترک کنید:

با توجه به موارد گفته شده ، دلایل زیادی وجود دارد که افراد سیگاری باید سیگارشان را ترک کنند.که به برخی از مهمترین این دلایل اشاره می شود:
1-ترک سیگار یکی از روش‌های اصلی کنترل خطر بیماری سرخرگ‌های کرونری و سایر بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد.

مصرف سیگار سبب آسیب به پوشش جدار رگهای خون‌رسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می‌شود. این اسیب زمینه را برای رسوب چربی و تشکیل پلاک در دیواره رگها محیا می کند. با تشکیل پلاک جریان خون محدود می‌گردد و این روند تصلب‌شرایین (آترواسکلروز) نامیده می‌شود. در صورت درگیری سرخرگ‌های خونرسان به عضله قلب (سرخرگ های کرونر) احتمال ایجاد حمله‌قلبی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. درگیری  سرخرگ‌های مغز نیز میتواند باعث سکته مغزی شود. دقت نمایید که استعمال روزانه حتی یک نخ  سیگار  هم سبب آسیب به اندوتلیوم یا پوشش داخلی جدار عروق و شروع تغییرات گفته شده می شود.  علاوه بر موارد مذکور مصرف سیگار احتمال  لخته شدن خون در رگ ها را افزایش داده و لخته خون می تواند در مسیرگردش خون در رگ های قلب یا مغز به دام افتاده و موجب سکته قلبی  ویا مغزی شود.

مصرف سیگار میتواند منجر به کاهش چربی های خوب خون (HDL) ، تنگ شدن دیواره رگ ها و افزایش فشار خون ، کاهش اکسیژن خون به دلیل مونواکسیدکربن و نیکوتین شده که همگی احتمال خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی‌عروقی مرتبط با استعمال سیگار به نصف کاهش می‌یابد. 
این کاهش خطر در مورد سکته مغزی، 15- 5 سال ادامه پیدا می‌کند و خطر سکته مغزی مشابه افراد غیر سیگاری می‌شود.

2- با ترک سیگار طول عمر بیشتر می شود. امید زندگی افرادی که سیگار را ترک میکنند ازامید به زندگی افراد سیگاری که اقدام به ترک نمی کنند در تمام سنین بیشتر است.

3- ترک سیگار میتواند به سلامت اطرافیانتان منجر شود. به افرادی که در معرض دود سیگار دیگران قرار دارند اصطلاحا سیگاری های غیر فعال (passive smokers) گفته میشود. نتیجه تحقیقات نشان داده است این افراد میتوانند بسیاری از بیماری های افراد سیگاری را به درجات مختلفی تجربه کنند که برای مثال حتی در خصوص سرطان ریه خطر ابتلا به این سرطان در همسران افراد سیگاری ممکن است بیشتر از خود افراد سیگاری باشد.

ترک سیگار باعث می شود اطرافیان شما  بویژه همسر و فرزندان دلبندتان دیگر در معرض دود سیگار نبوده و از ابتلا به بیماری های تنفسی و سرطان های مختلف ناشی از دود سیگار که با مصرف سیگار شما آنها را تهدید میکرد درامان باشند.

4- با ترک سیگار وضعیت روحی روانی فرد بهبود می یابد. ترک سیگار علاوه بر پیشگیری از همه بیماریهای فوق ،می تواند سبب  افزایش اعتماد به نفس ، برگشت زیبایی و تناسب بدنی شود.

5-ترک سیگار میتواند در کنترل هزینه های سرسام اور زندگی موثر باشد.تخمین زده می‌شود که مصرف روزانه یک بسته سیگار در مجموع هزینه‌ای بیش از 365 هزار تومان در سال یا 15 میلیون تومان در طول40 سال داشته باشد که با ترک سیگار این هزینه ها میتواند در هزینه های روزانه خانواده نظیر آموزش فرزندان، تغذیه و.... مصرف شود.

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

 
  C:\Users\User\Desktop\images.jpg

 

 

 

 

 

 

معمولا ترک سیگار دارای مراحلی است که توصیه میشود همه این مراحل زیر نظر پزشک انجام شود

1-تصمیم گیری برای ترک سیگار: اولین وبهترین کار مصمم شدن برای ترک سیگار است. شما در این مرحله باید دلایل وعلل شخصی و اجتماعی که برای ترک سیگار دارید را با پزشک در میان بگذارید.

2- آمادگی برای ترک سیگار:   گام دوم، کسب آمادگی برای ترک سیگار است.  در این مرحله با کمک پزشک معالج علل مصرف سیگار مشخص شده و با کمک بیمار راهکارهای ترک و تاریخ ترک سیگار مشخص می شود.ممکن است به حمایت خانواده و دوستان در این مرحله نیاز داشته باشید. اگرچه اکثر افراد ترجیح می‌دهند که به تدریج مصرف سیگار را قطع کنند، اما بهترین روش این است که مصرف آنرا به طور کامل در تاریخ مزبور قطع کنید.

3- مرحله ترک سیگار: پزشک در این مرحله می‌تواند با شما مشاوره نموده و درمان جایگزینی نیکوتین یا سایر داروهای مورد نیاز را تجویز نماید  و راه‌هایی را برای مقابله با وابستگی به نیکوتین و وسوسه مصرف دوباره سیگار پیشنهاد نماید. اگر قرار است از محصولات جایگزین نیکوتین یا سایر داروها استفاده نمایید، می‌توانید این درمان را در روز شروع ترک سیگار آغاز نموده یا پیش از تاریخ ترک سیگار، شروع به استفاده از این داروها نمایید .این محصولات در اشکال مختلفی وجود دارند و می‌توان از آنها به تنهایی یا همراه با یکدیگر استفاده نمود. همواره با پزشک خود در مورد طرز صحیح استفاده از آنها جهت دستیابی به حداکثر تاثیر صحبت کنید. اگر دچار عوارض جانبی نامطلوب شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. 

در صورت استفاده صحیح، محصولات جایگزین نیکوتین شانس ترک سیگار را دو برابر می‌کنند و به خصوص هنگامیکه با سایر روش‌های حمایتی ترک سیگار مانند مشاوره تلفنی یا برنامه‌های مدون همراه باشند، موفقیت بیشتری دارند. تغییر رفتار برای ترک وابستگی به سیگار ضروری بوده و این محصولات تنها برای مدتی محدود جایگزین سیگار می‌شوند.

اگر دچار برخی مشکلات قلبی مانند ضربان نامنظم قلب (آریتمی) یا درد قفسه سینه (آنژین قلبی) هستید،  داروهای جایگزین نیکوتین ممکن است برای شما مناسب نباشند. اگرچه این محصولات دراکثر افراد دچار بیماری قلبی، ایمن هستند، پزشک باید خطر مربوطه را در شما ارزیابی نماید. اکثر این محصولات جایگزین نیکوتین، داروهایی بدون نسخه هستند. ولی هرگز بدون هماهنگی اولیه با پزشک شروع به مصرف آنها نکنید. 

4-مرحله باقی ماندن در ترک: شاید سخت ترین مرحله ترک سیگار همین مرحله جهارم باشد. در این مرحله شما بیش از مراحل دیگر به مشاوره با پزشک معالج جهت غلبه بر فشارهای روحی و هیجان ها و مقابله با کاهش وزن نیاز دارید. باید شرایطی که شما را تشویق به مصرف سیگار می‌کنند (مانند استرس و یا ملاقات با برخی از دوستان) را شناسایی کنید و راه‌هایی را جهت دوری از آنها در نظر بگیرید. برنامه‌ای تنظیم کنید و ورزش روزانه را به عنوان روشی جهت مقابله با استعمال سیگار در آن بگنجانیدحمایت خانواده و دوستان در این مرحله نیز تاثیر بسزایی دارد.

5- مرحله مقابله با بازگشت: اگر 4مرحله بالا را با موفقیت پشت سرگذاشته اید به شما تبریک میگوییم. شما توانسته اید سیگارتان را ترک کنید ولی باید به خاطر داشته باشید که مراحل ترک سیگار هنوز تمام نشده است و متاسفانه افراد زیادی علیرغم طی این چهار مرحله باز هم مصرف سیگار را آغاز می کنند. لذا بسیار مهم است که مرحله 5 یا مقابله با بازگشت را با ملاقات های حضوری پیوسته با فواصل زمانی معین با پزشکتان تنظیم کنید تا درصورتی که عوامل زمینه ساز بازگشت در شما تشخیص داده شد درجهت رفع انها اقدام مناسب صورت پذیرد.

 

C:\Users\User\Desktop\images.jpgنهایتا اگر مرحله اخر هم با موفقیت پشت سر بگذارید به شما تبریک میگوییم. شما توانسته اید به جمع افراد غیر سیگاری بپیوندید و خیلی زود شاهد آثار و فواید ناشی از ترک سیگار در جسم و روحتان خواهید بود

پا صفحه


آدرس: همدان، بلوار شهید فهمیده، مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان

تلفن: 49- 38381740 - 081               نمابر: 38381686                ایمیل:hcvc@umsha.ac.ir

شعار سال 1396: « اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال »

تمامی حقوق سایت متعلق به مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان می باشد.